Hoe sport mijn passie werd

Hoe sport mijn passie werd

Vroeger was ik totaal niet sportief, maar nu is sport één van mijn grootste passies. Het liefst doe ik het dagelijks. Ik ben verslaafd aan het gevoel dat een intense work-out mij levert. Naast dat het op korte termijn een enorm geluksgevoel en plezier geeft, heeft het ook op lange termijn grote effecten op mijn gezondheid. Sport heeft mij door de moeilijke tijd gesleept en is lange tijd de enigste constante factor in mijn leven geweest. Het enigste moment van ontspanning en plezier. Nu draagt het nog steeds enorm bij aan mijn dagelijkse geluk. Ik zou niet meer zonder willen!

Ik was niet altijd sportief

Als kind heb ik veel verschillende sporten geprobeerd. Tennis, voetbal, schaatsen, hardlopen. Het is allemaal de revue gepasseerd. Maar nooit werd ik er echt enthousiast van. Ik voelde me als kind totaal niet thuis op de sportvelden. Ook vond ik gym het meest vreselijke vak! Zelfs de 7 minuten fietsen naar school vond ik verschrikkelijk. Toen ik 15 jaar was, begon ik met hardlopen. Want ja, ik was enorm onzeker over mijn lichaam. De eerste keren was ik nog enthousiast. Ik vond het leuk mezelf uit te dagen en steeds beter te worden. Maar al snel werd de drempel steeds groter om naar buiten te gaan. Ik vond het niet leuk genoeg en bovendien was de reden om te sporten ook niet de goede. Daar bovenop ontwikkelde ik knieblessures. Dit was dus zeker geen succes.

Hoe de liefde begon te groeien

Toen ik mijn middelbare school had afgerond en besloot een tussenjaar te nemen, miste ik het wel om te bewegen. Ik schreef me in voor een kleine sportstudio waar allerlei groepslessen gegeven werden. Van bootcamps tot bodypump, van yoga tot spinning. In eerste instantie voelde ik de sociale druk om elke week te komen, maar ik begon er steeds meer plezier in te krijgen. Ik werd sterker en begon steeds beter in mijn vel te zitten. Het werkt verslavend!

Na een tijd stopte deze sportstudio ermee. Jammer! Maar ik besloot me gelijk in de schrijven voor een sportschool, zodat ik zelf verder kon trainen. Toen begon ik met ‘echte’ krachttraining. Dit was eerst ook spannend. Ik was onwetend, geen idee wat ik moest doen. In het begin was ik dan ook zeker niet te vinden in de krachthoek, want daar waren geen andere vrouwen te bekennen. Maar ik vond het wel heel leuk! Ik bleef regelmatig gaan en begon ik steeds meer op mijn gemak te raken in de sportschool.

Ondertussen deed ik op internet meer onderzoek naar krachttraining, omdat ik op zoek was naar meer uitdaging. Ik kon me urenlang verdiepen in de vele informatie die te vinden was. Over sterker en fitter worden. Achteraf herken ik hier heel goed mijn autisme in, namelijk de extreme interesse in een bepaald onderwerp en de hyperfocus die ik elke keer had als ik me daarmee bezig hield (zoals ik in deze blog schreef, dacht ik niet aan dit kenmerk te voldoen, maar nu herken ik hem zeker wel)! Een van de positieve kanten van autisme!

In 2019 ontdekte ik het powerliften. Hoewel ik wel al bekend was met de drie grote oefeningen, squat, deadlift en bench press, wilde ik sterker worden (voor de niet-sporters onder ons – de squat, deadlift en bench press zijn de drie grote oefeningen waar het om draait in het powerliften, de oefeningen waarin je zo sterk mogelijk wilt worden). Ik kocht een professioneel schema en ging vol enthousiasme aan de slag. Er ging een wereld voor me open. Dit vond ik zo leuk! Ik kreeg volledige focus voor deze sport en maakte ook enorme progressie in korte tijd. Elke keer dat ik naar de sportschool kon, was ik gelukkig. De progressie werkt verslavend. De omgeving geeft enorme motivatie. En bovendien voelde ik me tijdens het sporten op m’n best!

Hoe sporten mijn mentale gezondheid beïnvloedt

Sporten is dus echt mijn passie geworden. Naast dat het fysiek veel voor je doet, is het ook ontzettend waardevol voor mijn mentale gezondheid. Sport en beweging geeft mij ontspanning, zekerheid en vertrouwen. Zelfs op mijn ‘slechtste’ dagen, zorgt een goede work-out voor een enorme boost. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar tijdens het sporten voel ik mij het meest ontspannen. Alleen op deze momenten denk ik niet aan duizend andere dingen. Ik heb dan de volledige focus op mijn work-out.

Sporten geeft mij ook zekerheid, omdat het structuur biedt. De afgelopen jaren vielen vele zekerheden weg. Ik was zoekende naar wat ik wilde en was mezelf kwijt. Maar het sporten bleef altijd. Het waren de enige momenten dat ik me goed voelde. Momenten van ontspanning en plezier. Elke keer als ik weer wat meer gewicht kan tillen, geeft dat een ontzettende motivatieboost. Het heeft mijn zelfvertrouwen enorm verbeterd. Het geeft een goede dosis endorfines, het gelukshormoon. Logisch dat het goed werkt voor je mentale welzijn!

Verandering van mindset

De gezonde leefstijl heeft echter ook een keerzijde gehad. In de tijd dat ik niet goed in mijn vel zat, heb ik obsessieve periodes gekend. Deze leefstijl was het enigste wat me plezier en ontspanning gaf, dus wilde ik meer en meer. Mijn hele leven draaide om sport, gezond eten en mijn lichaam. Ik was obsessief bezig met getalletjes. Elke week iets meer gewicht tillen. Elke dag mijn eten afwegen. Iedere week wegen. Niet met als doel af te vallen, maar met als doel mijn lichaam sterker te maken en elke week progressie te boeken. Ik wilde volledige controle. Want dit was ook het enigste waar ik controle over kon hebben voor mijn gevoel.

De combinatie met mijn studie was pittig. Zeker omdat mijn energielevel heel laag was. Ik zat in een constante stressmodus. Daarom vond ik het ook een ingewikkeld dilemma. Sport gaf me ontspanning, maar ondertussen was ik mijzelf wel steeds meer aan het uitputten.

Toen de coronaperiode begon, raakte ik in paniek. Ik kan me nog precies herinneren hoe ik me voelde toen de sportscholen moesten sluiten. Mijn enigste plezier viel weg. Gelukkig kon ik me snel herpakken en was deze periode juist een heel goed leermoment voor mij. Ik leerde om meer in balans te komen. Meer te genieten van het sporten. Ik begon ook andere vormen van beweging te waarderen. Eerder ging ik nooit naar buiten om te wandelen, maar nu doe ik dit dagelijks. Soms zelfs meerdere keren per dag! Ook ontdekte ik opnieuw yoga. Zo werd ik steeds flexibeler in mijn beweging en minder obsessief met de progressie. Ik heb nu nog meer plezier in het bewegen! Een verandering in mindset. Maar nu de sportscholen weer hun deuren hebben geopend, kan ik ook niet wachten om opnieuw de focus op het sterker worden te kunnen leggen! Natuurlijk wel in balans.

Wat is jouw ervaring met sport?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *